Friday, January 25, 2013

Patria Tiganilor. O scurta istorie povestita.


Istoria Tiganilor e putin cam incerta. Nu se stie cu certitudine daca vin din India sau din Persia. Cert e ca vin din Orientul Indeparat, datorita grupei de sange B specifica acelor zone. Cu toate asta nu ii putem confunda cu Indienii si nici cu castele inferioare. Altfel nu mi-as explica prezenta tiganilor in india. Pe urmele tiganilor,  Lacho Dorm (clik aici), un film artistic exceptional urmareste odiseea tiganilor pornind din India. Ei chiar si acolo au o cultura specific nomada care pare diferita de cultura bastinasilor indieni. Fapt care ii diferentiaza net de indieni. Dincolo de grupa de sange, cred ca urechea lor muzicala ii uneste pe toti. Altii spun ca au pornit din Iran (Persia) sau chiar din Egipt inspre orientul apropiat. 

Cert este ca pe la anul 1000 tiganiii ajung in imperiul Bizantin. Unii spun ca ar fi fost o secta bizantina care practia izolationismul. Pe la 1400 sunt mentionati in Bulgaria de azi intr-un numar destul de mare. Ajung in regatul lui Sigismund pe la 1417, cu drept de libera circulatie iar 17 ani mai tarziu la portile Romei. Se zice ca VLAD TEPES ar fi adus 12.000 de oameni care arata ca niste egipteni. Nici varul sau din moldova nu se lasa mai prejos, Stefan Cel Mare aducand cam 17000 de tigani. In acelasi an, (1445) in Elevetia se dau primele legi antitiganesti. Au fost si regi mai buni care le-au acordat libera trecere, cum ar fi Sigismund. Cert este ca inversunarea antitiganeasca a fost mai mare in tarile asanumite occidentale. Se mit legi impotriva lor in Prusia, in Spania 1492 (O data cu primele pogroame antisemite), sunt declarati tradatori ai crestinatiatii, spioni turci si aducatori de ciuma. In Olanda sunt obligati sa paraseasca tara, in Britania este inrodua prima lege a izgonirii tiganilor in 1530. 

Soarta tiganilor nu se deosebeste prea mult de ca a primilor crestini, si rareori de cea a evreilor "care l-au rastignit pe Hristos". In Praga anului 1541, dupa modelul imparatului roman Nero, tiganii sunt acuzati ca au dat foc orasului. Sunt vanati ca sobolanii, iar vanatorii recompensati. Capul bisericii, Papa Pius al V-lea, cel care ar fi trebuit sa fi un exemplu de binefacere, ordona expulzarea tiganilor de pe domeniile bisericii. Pe la 1600 cand El Greco il picta pe Iisus rastignit pe cruce pentru pacatele omenirii, legislatia spaniola permite populatiei sa se formeze divizii care sa ii vaneze pe tigani. In Britania lui Shakespeare, s-au saturat sa-i tot execute pe tigani, ca si portugalii, ii deporteaza in noile colonii.

Mai sarim cativa ani,  ca altfel devine coplesitor, ca sa mai amintim de lucrurile bune. In 1782 Josef al Ungariei accepta scolarizarea tiganilor si participarea lor la serviciu religios. Prea mult bine nu am a spune, ca vine anul  1803, Napoleon interzice dreptul de rezidenta al tiganilor in Franta. Probabil ca de acolo li se trage francezilor si azi, aceasta oroare pentru tigani, ei cei mai civilizati dintre popoare. In contrast cu Domnitorul ALEXANDRU GHICA, care eliberasa toti tiganii din Tara Romaneasca. (Ca o paranteza, vine Madona sa dea lectii romanilor despre rasism, sigur nu a gresit tara? Poate ca trebuia sa se duca la Parlamentul European de pe langa Franta). In 1844 Bisericile Moldovei si Valahiei elibereaza toti robii tigani. Sclavia este abolita in Principatele Romane inainte de razboiul de Secesiune in America, unde sclavii au luptat pentru libertatile lor. Domnitorul Alexandru Ioan Cuza recunoaste libertata totala a tiganilor in Principatele Unite, pe cand Canceloarul OTTO von Bismarck in 1865 da o circulara prin care interzice intrarea tiganilor in Germania.

Haideti sa luam iar o pauza si sa analizam putin in antiteza. Observ un decalaj moral enorm intre este si vest, intre occident si tarile astea din Euroap de Est. Dar de ce sa luam aceste nedreptati atat de personal? veti spune...Esti tu Tigan? Prin faptul ca suntem oameni, toti suntem tigani. Aici nu mai e vorba de a fi sau a nu fi intr-o categorie, ci e vorba de a depune marturie asupra umanitatii. Inseamna sa iei destinul celui care se jertfeste pentru binele oamenilor. Daca totusi nu sunteti stupefiati, si credeti ca doar tiganii pot fi victimele istoriei, si ca au provocat asta, atunci inseamna ca sunteti usor naivi. Doua cazuri mediatizate excesiv cu romani delicventi poate duce la nebunia maselor. Suntem mai evoluati azi a ieri? Haideti sa vedem atunci ce-a fost ieri si ce e azi.

In 1885 Statele Unite ale Americii ii forteaza pe tigani sa se intoarca in Europa. 1912 – Guvernul francez introduce obligativitatea "carnetului antropo-metric" pentru toti tiganii. Apoi ce urmeaza in perioada aproipiata razboiului mondial e deja istorie. 1938 – Între 12 si 18 iunie sute de tigani din Germania si Austria sunt prinsi, batuti si închisi, deportati la gramada cu evreii. Dupa Razboi, situatia pare ca se indreapta 1952 – Ia nastere Biserica evanghelica a tiganilor din Franta si Marea Britanie. Desi Cehoslovacia interzice prin lege nomadismul. 1971 – Delegati din 14 tari participa la primul Congres Mondial al Tiganilor, desfasurat în Anglia. 1986 – Uniunea Internationala a Rromilor devine membra a UNICEF.

In multe orase din Occident, tiganii erau avertizati prin imagini in care sunt biciuiti, ca nu au voie sa patrunda in orase. Am vazut ca puteau fi ucisi fara judecata.   Tiganii erau vanati ca animalele in Austria pe la 1737, iar vanatorii erau si reompensati in functie de numarul trofeelor. In tarile scandinave, in 1560 se interziceau unele drepturi tiganilor cum ar fi inmormantarea, iar peste nu mult timp(1637) tiganii puteau fi ucisi fara nici o judecata. Daca in tarile romane dezrboirea are loc pe la 1856, Mihail Kogalniceanu, in tarile Scandinave decretul ramane pana in 1954, desi cazuse in desuetitudine. In al doilea Razboi Mondial au murit peste un milion de tigani si 6 mil de evrei. Tinand cont de raportul deportarilor si mortilor dintre tigani si evrei, corect ar fi ca la 6 documentare despre antisemitism sa se dea unul cu privire la tigani.   

Veti spune ca judec prin ochii uni om care s-a nascut sub declaratia "drepturilor omului". Nu, eu cred ca traiesc intr-o societat paradoxala. Cred ca "multiculturalismul" asa cum declara Angela Merkel prin 2010 a esuat. National Geografic da mai multe documentare despre eroii razboiului, Glamorizeaza, glazureaza razboiul, infractiunea, crima ca in filmele cu gangsteri. Marturii si documentare despre ce inseamna sa fii erou apar saptamanl in documentarele din BBC. Istoria e selectiva, cum bine observa si Neagu Djuvara. Din mai multe evenimente se asigura vizibilitatea unora in defavoarea altora. Istoria e o stiinta relativa. Consider ca omenirea nu poate invata nimic din istorie decat acele lucruri pe care vrea sa le invete si vrea sa le accepte. Dupa o mie de ani nu stiu cat de placut e sa accepti ca lucrurile astea s-ar putea intampla cu o normalitatea covarsitoare in zilele noastre.

In anul 2010, Parisul, simbolul civilizatiei, ii expediaza uitand ca e datoria Europei sa aibe grija de ei, ci nu o problema regionala a romanilor. Pentru simplu fapt ca sunt niste cersetori? Ca fura? Ce s-a intamplat? A facut putin scandal cateva ONG-uri, dar fara prea mare succes. Cati au iesit in strada? A, tiganii isi merita soarta. Dar uitam, ca tigani putem fi cu totii la un moment dat. Eu cred ca s-a creat un precedent in Istoria Uniunii Europene prin acele deportari. Ca si cum problema ar fi fost strict romaneasca, nu Europeana. Ca si cum tiganii, acest popor care s-a incapatanat sa fie altfel, ar fi fost numai al romanilor. Eu cred ca ar trebui sa mergem iar pe urmele din Lacho Dorm, sa vedem minunea unei culturi care a supravietuit mai bine de 1000 de ani in conditiile cele mai nefericite. E o minune care antropologilor le scapa, si o Istorie care pentru istorici inca e minunat de incerta.  Uneori destinul lor se confunda pana la martiraj. De la John Hoyland a scris prima lucrare importanta în favoarea tiganilor si pan la canonizarea primului tigan din istoria Bisericii Catolice 1997, a fost o cale lunga.

Da, a fost mai intai de toate o strategie politica a lui Sarcozi de atragere a voturilor. E clar ca deportarea tiganilor nu a insemnat o eficacitate prea mare. Insa evenimentul e foarte important. Dar cum se iau deciziile politice atunci cand controlul maselor e din ce in ce mai mare? Prin atragerea voturilor. (S-a dovedit ca la presiunea mass-mediei, judecatorii sunt influentati in a aplica pedepse de doua ori mai aspre asupra delicventilor) Pe termen lung s-a degradat pincipiul drepturilor omului. Da, cateva sute de tigani deportati, mare lucru, veti spune. Insa nu e chiar asa. Un eveniment e important ca evenimentul de PR al Partidei Ceaiului din America. El lasa sa se inteleaga ca "se poate si asa" la presiunea maselor. Iar masele stim ca au nevoie mereu de un tap ispasitor, de capul lui Motoc sau de Baraba.

Daca se observa putin tonul nedreptatii in accest post, nu va inselati. Obiectiv nu am cum sa fiu. Tu nu esti tigan!  Tu nu ai trait vremuri grele.. Nu esti nici evreu. Da, asa e. Dar prin faptul ca sunt om, am dreptul sa depun marturie. E o marturie personala pentru intelegerea celui diferit de noi.  Poate  ca aceasta cearta cu Istoria nu-i decat o frica patologica (a celor mai slabi de ingeri), dintr-o anxietate ca desi traim intr-o lume civilizata, ura de clasa, rasismul sunt la ele acasa intr-o Europa Unita. Sau poate complex de inferioritate. Romanii stiu despre ce vorbesc. 

Spun asta, ca si Philip Zimbardo in Efectul Lucifer, ca sa stim si sa nu fim atrasi de euforia ca traim intr-o societate "a drepturilor". Aici este vorba de un realism social mai mult decat de o frica personala, am o viziune Machiavelica. Evreii se pare ca au invatat din istorie aceasta lectie machiavelica. Avand aceasta intelegere vom putea sa decidem la momentul potrivit de partea cui vrem sa fim. E un exercitiu minim de a distinge binele de rau, propaganda de adevar si de a pune omul mai presus de specie. 

No comments:

Post a Comment

Followers

My Blog List